کد مطلب:312386 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:246

شهود بی پرده ی شهیدان
برگرفته از: «لقد كشف الله لكم الغطاء».

كشف حقایقی هستی پس از مرگ و گذر از حجاب طبیعت برای انسان ها به دست می آید:

كلا سوف تعلمون ثم كلا سوف تعلمون كلا لو تعلمون علم الیقین لترون الجحیم ثم لترونها عین الیقین [1] .



[ صفحه 263]



چنین نیست، به زودی خواهید دانست. باز هم این گونه نیست، به زودی خواهید دانست. هرگز! اگر علم یقین داشته باشید دوزخ را خواهید دید. آن را البته به چشم یقین خواهید دید.

از سویی دیگر برای شماری از اولیای خداوند قبل از مرگ نیز حجاب های بازدارنده برطرف می شود و آنان بی پرده به پیكره ی هستی (دنیا و آخرت) و حقایق آن می نگرند [2] اصحاب و یاوران حسین (ع) به فرموده ی امام صادق (ع) از این شمارند [3] .

و چه شكوهمند است كه این سر گوهرین را در زیارتی كه از سوی حضرت مهدی - عجل الله تعالی فرجه الشریف - رسیده است می یابیم. گواهی و شهادت او كه خود جلوه ی تام حقیقت و راستی است بر این ویژگی اصحاب امام حسین (ع) (اشهد لقد كشف الله لكم الغطاء)، این حقیقت را تابناك تر می سازد. آنان بی پرده شاهد حقایق عالم بودند و در بهشت برین حق بر بستری كه خداوند برای آن ها فراهم آورده قرار گرفته اند (مهد لكم الوطاء) و پاداش خویش را تمام و كمال به گونه ای شایسته دریافت می كنند (و اجزل لكم العطاء).


[1] تكاثر: 3 به بعد.

[2] در بخش اول از همين فصل پيرامون آثار و نتايج محبت به بررسي پرداختيم و دانستيم: يكي از نتايج گرانبهاي دوستي با خداوند برطرف شدن موانع و رسيدن انسان به مقام والاي يقين است. نمونه اي از اين گروه، جوان صاحب يقيني است كه در پاسخ رسول خداوند (ص) كه از علامت يقين او سئوال فرمودند، عرض كرد: «... كاني انظر الي عرش ربي و قد نصب للحساب... و كاني انظر الي اهل الجنة...». الكافي، ج 2، ص 53.

[3] بنگريد به: همين كتاب، فصل سوم، ديدگاه چهارم و بحارالانوار، ج 46، ص 297 و نيز روايت امام سجاد (ع) در همين زمينه: بحارالانوار، ج 44، ص 298.